۴ فروردین ۱۳۸۶، ۱۰:۲۸

مصطفی کمال پورتراب در گفتگو با مهر : سر سفره هفت سین برای تعالی هنر موسیقی دعا کردم

مصطفی کمال پورتراب در گفتگو با مهر : سر سفره هفت سین برای تعالی هنر موسیقی دعا کردم

آرزو دارم در سال 86 ضابطه جای رابطه را در حوزه های مدیریتی و تصمیم گیری بگیرد و به همین دلیل هم سر سفره هفت سین برای تعالی هنر موسیقی اصیل ایرانی و ایجاد شرایط بهتر دعا کردم.

"مصطفی کمال پورتراب" پژوهشگر موسیقی ضمن بیان این مطلب در دیدار نوروزی خبرگزاری مهر گفت : در مدیریت مسائل فرهنگی و هنری ، به ویژه در هنر موسیقی علاوه بر صداقت، تخصص و صلاحیت هم لازم است . بنابراین، اگر مسئولان در سال جدید به جای استفاده از روابط ، "تخصص" و "شناخت" را در اولویت قرار دهند و به اصطلاح کار را به کاردان بسپارند در تمام بخشهای هنری به خصوص موسیقی پیشرفت می کنیم.

 مشورت با افراد صاحب تخصص

وی در ادامه به چشم انداز موسیقی درسال 86 اشاره کرد و گفت : مشورت با افراد صاحب تخصص درحوزه تصمیم گیری یکی از راهکارهای مفید است . به عنوان نمونه، اخیرا مدیریت جدید در مرکز موسیقی صداوسیما در انجام امور مربوط به ساخت آثار با صاحبنظران در بخشهای مختلف مشورت می کند و از آنجا که من به عنوان یکی از مشاوران این مرکز در جلساتی که برگزار می شود حاضرم از نزدیک با تغییر روش مرکز موسیقی صداوسیما در تولید و ارائه آثار آشنا هستم و می دانم تولید آثار این مرکز در سال جدید رشد چشمگیری خواهد داشت.

این مدرس ممتاز موسیقی در ادامه به ضعفهای موجود در آموزش اشاره کرد و گفت : من از روز نخست معلم به دنیا آمدم و حاصل 65 سال تجربه تدریس درحوزه موسیقی نشان می دهد که سیستم "آموزش" بسیار ضعیف عمل کرده و تنها استعداد و ذوق ذاتی افراد پاسخگوی تربیت هنرمندان بوده است . به نظرمن همان گونه که برای پرورش آموزگار دانشگاه تربیت معلم داریم باید دانشگاهی هم برای تربیت معلم هنر داشته باشیم چون هر نوازنده ای صلاحیت تدریس را ندارد والبته همه این موارد مستلزم حمایت مالی و برنامه ریزی مدیران در بخشهای مختلف است تا از هدر رفتن قابلیتها و استعدادها در حوزه موسیقی جلوگیری شود.  

خانه موسیقی می تواند مشاور خوبی برای وزارت ارشاد باشد

پورتراب درباره فعالیتهای خانه موسیقی در سال 86 گفت : خانه موسیقی به عنوان نهاد غیر دولتی در سال گذشته فعالیتهای بسیار خوبی را در جهت بهبود شرایط موسیقی انجام داده است و این خانه می تواند به عنوان مشاور در حوزه تصمیم گیری برای متولیان امور فرهنگی در وزارت ارشاد و دیگر نهادها مفید واقع شود؛ چرا که پایه گذاران و هنرمندانی که هم اکنون در خانه موسیقی فعال هستند از تحصیل کرده ها و آگاهان به مسائل و مشکلات موسیقی هستند و مسئولان می توانند از جمع حاضر در این خانه بهره ببرند.

عضو هیئت مدیره کانون مدرسان خانه موسیقی در پایان برای بهبود اوضاع پژوهش اظهار امیدواری کرد و گفت : یکی از مواردی که در حوزه پژوهش همواره نادیده گرفته شده است تحقیق و پژوهش در زمینه موسیقی است که امیدوارم در سال جدید مرکز تحقیق و پژوهش واحدی برای ارزیابی آثار پژوهشی درعرصه موسیقی به وجود آید تا بتوان آثار به جا مانده از پژوهشگرانی چون محمد تقی مسعودیه و دیگر محققان را در آن مرکز جمع آوری کرد و دراختیار علاقمندان قرار داد .

کد خبر 463289

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha